Uw woonark
in vertrouwde
handen

Gaat uw woonark op de helling? Hebt u een nieuwe ligplaats voor uw woonboot gevonden? Wij brengen uw woning naar de gewenste bestemming.

Voor de meeste woonarken is varen geen dagelijkse bezigheid. Voor Hunzetrans wel. Ervaring leert ons dat bewoners veel vragen hebben over de gang van zaken. Om u en ons tijd te besparen hebben we de antwoorden op de meest gestelde vragen in een instructiedocument gezet. Hiernaast kunt u het document downloaden. Bent u akkoord met onze aanpak? Dan maken wij een persoonlijke offerte voor u.

transport van uw woonark

Veel gestelde vragen en onze antwoorden

Verzekering

Wie is aansprakelijk?
Wij varen volgens de sleepcondities 1946. Deze kunt u onderaan onze website downloaden. Deze condities gelden voor zowel slepen als duwen. In deze conditiën worden de verschillende aansprakelijkheden geregeld. Het komt er in het kort op neer dat de sleepdienst alleen verantwoordelijk is voor haar eigen sleepboten en niet voor uw woonschip en de eventuele schade aan anderen die door aanraking met uw schip zijn ontstaan.

Welke verzekeringen zijn nodig?
Uw schip moet voor het transport verzekerd worden. Vaak zit er bij uw woonark-verzekeringen een transportclausule voor werfbezoek. Informeer uw verzekering tijdig over het transport. Soms wordt er gevraagd naar de namen van de in te zetten sleepboot of -boten. Hierover kunnen wij u informeren.

Wie vraagt de vergunningen aan?

Voor een aantal binnenwateren moet een transportvergunning worden aangevraagd. Dit regelen wij voor u. Ook het aanvragen van brug- en sluisbediening nemen wij voor onze rekening. U dient zelf te zorgen voor een ligplaatsvergunning op de plek van bestemming. In het geval van een hellingbeurt dient u een afspraak te hebben. Wisselt uw ark van ligplaats, dan dient de ligplaatsbeheerder van de nieuwe locatie hiermee akkoord te zijn.

Transport

Wat moet er vastgezet worden?
De inventaris moet voor afvaart zeevast gezet te worden. Door invloed van wind, golven of stoten kan niet uitgesloten worden dat spullen van hun plek geraken.

Wie zorgt voor het loskoppelen van de walvoorzieningen?
Alle walvoorzieningen (electra, gas, riool etcetera) dienen losgekoppeld te zijn voor vertrek, evenals kettingen, kabels, zware trossen en loopplanken. Het transport is vaak afhankelijk van openingstijden van bruggen en/of sluizen. Daarom dient oponthoud vermeden te worden.

Welke openingen moeten dicht?
Het is van groot belang dat alle openingen in de romp (ontstaan door bijvoorbeeld het loskoppelen van de vaste walaansluitingen) voor aanvang van het transport goed dichtgemaakt zijn. Samen met u zullen wij van tevoren een ronde over het schip maken om te kijken waar de kritieke punten zich bevinden. Tijdens het transport is het noodzakelijk dat het schip niet afgesloten is zodat steeds gecontroleerd kan worden of er ergens niet onverhoopt water binnenkomt.

Neem contact op

Zoekt u een
ervaren partner?

Wat is de maximale hoogte/breedte van vaste bruggen?
Wij zullen u, in verband met vast bruggen, voor aanvang van het transport informeren over de maximale hoogte en breedte van toepassing op de route die we met uw woning gaan varen. Het kan dus voorkomen dat u bijvoorbeeld schoorsteenpijpen, antennes en omlopen tijdelijk moet verwijderen.

Wanneer is het weer een spelbreker?

Het transport vindt plaats ‘wind en weder dienende’. Het kan dus zijn dat wij besluiten dat het onverantwoord is te gaan varen wegens harde wind, afwijkende waterstand of ijsgang. Ook kunnen er stremmingen bij bruggen of sluizen zijn, waardoor het transport niet kan doorgaan. Er zal dan een andere datum afgesproken worden.

Kosten

Hoe wordt de offerte vastgesteld
Bij het maken van een offerte houden we rekening met de volgende zaken:
– grootte van uw woonark
– vaarroute
– tijdsduur van het transport,
inclusief heen en terug varen van de sleepboot of -boten
– het in te zetten materieel

Wanneer ondertekenen we het contract?
Indien beide partijen overeenkomen om het transport door ons te laten uitvoeren maken we een offerte op. De offerte met daarin het offerte-bedrag en de voorwaarden dient voor aanvang van het transport schriftelijk (of per mail) aanvaard te worden.

Komen er eventueel extra kosten?
Eventuele extra kosten wegens het niet op tijd kunnen vertrekken worden nadien gefactureerd.

Overig

Wie mag meevaren?
Het is niet verplicht maar indien u mee wilt varen bent u van harte welkom.
Wij adviseren om honden en katten tijdelijk van boord te halen. Als dat niet gaat, blijft u er dan zelf ook bij.